Terapia adenomului de prostata

Tratament chirurgical
Adenomiectomia chirurgicala reprezinta indepartarea tesutului patologic in totalitate de la nivelul prostatei. Caile de abord, perineala si posterioara au fost abandonate in prezent fiind folosite numai calea anterioara transvezicala si retropubiana.
Complicatiile tratamentului chirurgical sunt hemoragiile per si postoperatorii, infectioase, urinare si sexuale.
Complicatiile urinare sunt reprezentate de incontinenta urinara si disuria care de regula survine tardiv.
Complicatiile sexuale sunt constituite de strictura uretrala, ejacularea retrograda cu sterilitate secundara, dar fara consecinte in ceea ce priveste potenta sexuala.
Tratamentul endoscopic
Principiul acestui procedeu consta in ablatia adenomului de prostata prin fragmentarea acestuia prin sectionarea electrica cu ajutorul unei anse, procedeu numit rezectia transuretrala a prostatei. Rezectia prin ablatie se realizeaza prin irigare continua.
Complicatiile postoperatorii imediate pot fi: hemoragia si sindromul post rezectiei transuretrale. Sindromul post rezectiei este urmarea reabsorbtiei lichidului de irigatie care ajunge in circulatie determinand hemodilutie cu hipervolemie si uneori hemoliza.
Alte complicatii ce pot aparea in urma acestui procedeu sunt cele comune adenomiectomiei cum ar fi infectii urinare si genitale, incontinenta urinara si alte tulburari mictionale.
In urma acestui procedeu recidiva adenomului apare la aproximativ 15 % din cazuri la 8 ani dupa interventie. Acest procedeu este indicat de electie in adenoamele care au mai putin de 40 de grame. Cele care depasesc 40 de grame au un risc foarte mare de recidiva prin restanta de tesut adenomatos.
Electrovaporizarea transuretrala a prostatei
Acest procedeu este asemanator rezectiei transuretrale deosebirea dintre acestea fiind diferenta ansei folosite, la acest procedeu ansa avand o intensitate de curent in jur de 290 wati, realizand astfel vaporizarea, disecarea si hemostaza tesutului adenomatos. Investigatia este superioara metodei anterioare datorita usurintei mai mari de efectuare si a lipsei de sangerare.
Alte metode altenative la terapia chirurgicala sunt:
- hipertermia locala – temperatura locala de 42-43 grade celsius o data pe saptamana timp de 6 saptamani
- crioterapia prostatica – crionecroza tesutului cu ajutorul unei sonde mentinute 40-60 de minute
- divulsia prostatica – ruperea comisurei anterioare a prostatei
- proteze endoprostatice – acestea sunt plasate la nivelul uretrei posterioare sub control ecografic sau endoscopic si pot inlocui sonda uretrala permanenta
- incizia transuretrala a prostatei (ITUP) – se realizeaza o incizie profunda de la nivelul cervixului vezical pana la colicul seminal
- prostatectomia transuretrala indusa cu laser (TULIP) – are valoare terapeutica redusa.
Tratament medicamentos
Datorita faptului ca dezvoltarea prostatei si modificarile de crestere a volumului (hiperplazie) sunt procese androgen dependente tratamentul farmacologic se adreseaza componentei hormonale.
Finasterid (Proscar) este responsabil de inhibarea 5 alfa reductazei (enzima responsabila de transformarea testosteronului in DHT) si determina o diminuare marcata a nivelului plasmatic a enzimei cu ameliorarea semnificativa a simptomatologiei.
Blocantii alfa 1 adrenergici actioneza rapid pentru ameliorarea simptomatologiei determinand crestrerea debitului urinar.
Anti-aromataza este un complex enzimatic responsabil pentru transformarea androgenilor in estrogeni.

Te poţi opera la prostată fără internare!
operatia laser pentru prostata
Vestea bună este că există o soluție simplă, o alternativa la interventii chirurgicale traditionale cu recuperare mai rapida si mai putine efecte secundare,care poate restabili fluxul de urina ,urmind sa te întorci la activitățile normale în citeva zile.
Terapia cu laser Green Light este o opțiune minim invaziva pentru tratamentul HBP (hipertrofia benigna de prostata), care combină eficiența procedurii chirurgicale tradiționala cunoscuta sub numele de rezectie transuretrala a prostatei (TURP), dar cu mai putine efecte secundare, cateterism mai scurt, recuperare mai rapida si mai putin dureroasa .

Green Light foloseste energia laser pentru a elimina tesutul prostatei.
Green Light Terapia cu laser este de obicei o procedura in ambulatoriu, ceea ce înseamnă că va puteți întoarce acasă dupa citeva ore de la procedura si puteti reveni la activitatile normale, non-obositoare în termen de citeva zile.
Green Light vaporizare cu laser pentru HBP poate fi considerat cel mai important avans chirurgical în tratamentul HBP pentru ultimele trei decenii.
Mecanismul de acțiune a laserului Green Light este prin producerea de energie laser cu o lungime de undă de 532 de nanometri, care are o afinitate specifică pentru pigmentul hemoglobinei, o componentă din celulele rosii ale sângelui. Când energia laser, interacționează cu țesutul, acesta este convertit la vapori si este apoi eliminat . În acelasi timp, vasele de sânge ale prostatei sunt coagulate de laser din cauza afinității sale pentru hemoglobina astfel, practic eliminând toate sursele de sângerare ce permite pacientului sa mearga acasa in aceeasi zi cu interventia chirurgicala cu un cateter pentru un timp cât mai scurt de 1-2 zile.
Prin urmare, în conformitate cu literatura contemporană , terapia cu laser Green Light pentru a trata HBP este cea mai buna terapie în virtutea mai multor avantaje semnificative :

• Abilitatea de a oferi terapie într-un cadru de ingrijire ambulatorie fără a necesita spitalizare
• Practic, fără vărsare de sânge, care este ideal pentru pacientii care au un risc ridicat sau pe tratament antiplachetar sau anticoagulant
• Ameliorare rapidă a simptomelor
• Recuperare rapidă , revenirea rapida la activitățile normale
• Timp cateterism la fel de scurt ca 24-28 ore
• Eficacitate dovedit clinic prin literatura
• Lipsa de asociere cu impotenta sau incontinenta